Näin teet myyvän nettisivun helposti

myyvä-nettisivu-helposti

Eikö ihmiset osta verkkokaupastasi? Haluaisitko enemmän myyntiä netistä?

Oletko miettinyt ”miten teen myyvän nettisivun”? Mitä kaikkea siihen kannattaisi laittaa ja mitä sivulla pitäisi kertoa?

Jos olet pohtinut em. asioita, niin olet oikeassa paikassa! Teimme sinulle selkeän ja visuaalisen ohjeen, jossa näytämme miten teet myyvän nettisivun helposti ihan itse.

Voit käyttää opasta esim. nettisivun, verkkokaupan myyntisivun tai laskeutumissivun rakentamisessa. Ohjeemme toimii yhtä loistavasti niin palvelujen kuin tuotteiden myyntiä vauhdittamaan.

Näin teet myyvän nettisivun – visuaalinen ohje

Tässä kattava infografiikka sivumallista, jolla on helppo rakentaa vakuuttava ja myyvä nettisivu. Käymme yksityiskohtaisesti läpi kuvan asiat ja askeleet jäljempänä tässä artikkelissa.

Esitä asiat selkeässä järjestyksessä

Myyvä nettisivu, ländäri tai tuotesivu rakennetaan osista, testattujen ja toimivien kaavojen ja tietyn viestihierarkian mukaisesti. Viestihierarkia tarkoittaa sitä missä järjestyksessä eri asioita esitetään sivulla. On myös avuksi, jos tiedät syitä miksi ihmiset ostavat.

Tarkoitus on tavallaan ennakoida kysymyksiä, joita lukijan päähän poksahtelee kun hän lukee sivuasi. Kysymykset seuraavat yleensä loogista polkua, johon viestihierarkia antaa vastaukset luontevasti.

Viestihierarkian käyttö on tärkeää, koska hyvin usein käy niin, että tiedämme mitä haluamme sanoa, mutta emme osaa tehdä siitä sulavaa ja loogisesti kohti päämäärää liukuvaa myyntitekstiä. Kuulostaako tutulta?

Viestihierarkia on runko, jonka avulla leipäteksti voidaan jakaa karkeasti osiin siten, että kunkin osan pitäisi vastata seuraaviin asiakkaan päässä pyöriviin kysymyksiin, kutakuinkin ao. järjestyksessä:

  • Mitä teet / tarjoat?
  • Mitä väliä sillä on eli mitä hyötyä siitä on minulle?
  • Onko siitä ollut hyötyä muille (kaltaisilleni)?
  • Pystytkö varmasti lunastamaan lupauksesi eli tekeekö tuote sen mitä väität?
  • Jos uskon sinua, mitä hyötyä siitä on minulle? Eli miten elämäni muuttuu paremmaksi tuotteesi avulla?
  • Miksi uskoisin sinua?
  • Ok, uskon sinua. Mitä nyt pitäisi tehdä?

Näin teet myyvän kotisivun AIDA kaavalla

Käytämme tässä esimerkissä ns. AIDA copywriting mallia, joka on eräs käytetyimmistä kaavoista, joita on olemassa. Syy on yksinkertainen – se toimii ja menestyy.

AIDA on lyhenne sanoista Attention Interest Desire Action. Samaa lyhennettä käytetään myös myyntifunneleissa, mutta siinä Attention sanan tilalla on Awareness. Halusin mainita tämän, jos olet esim. sisältömarkkinoinnissa törmännyt AIDA lyhenteeseen.

Copywriting kaava kuvaa sitä, miten myyntisivun sanoma rakennetaan. AIDA kaavalla se menee näin:

  • Ensin nappaat lukijan jakamattoman huomion (Attention) napakalla otsikolla.
  • Sen jälkeen sytytät lukijan kiinnostuksen roihuun (Interest) käsittelemällä ongelmaa tai kipupistettä, joka koskettaa häntä.
  • Tämän jälkeen johdattelet hänet näkemään ja kokemaan sielunsa silmin miten upeaa elämä voisi olla kun ongelma on ratkaistu (Desire).
  • Lopuksi pyydät päätöstä ja kerrot tarkalleen mitä kuuluu tehdä (Action).

Ok, siinä AIDA:n päävaiheet lyhyesti pähkinänkuoressa. Pureudutaan nyt tarkemmin myyvän nettisivun eri osiin. Mistä eri palikoista sivu rakennetaan ja mitä niihin pitäisi kirjoittaa. Opit myös miten hyödynnämme AIDA:n eri osia tekstissä.

Myyvä nettisivu koostuu näistä osista

Myyntisivu tulee kirjoittaa siten, että ao. osat ovat tässä järjestyksessä. Kuten ne on numeroitu alla ja ylläolevassa kuvassa.

1. Otsikko

Myyntisivu, kuten blogikirjoituskin, alkaa aina otsikolla. Otsikon tulee sisältää sellainen viesti, joka takuuvarmasti herättää lukijan huomion. Ei kaikkien, vaan kohderyhmäsi ihmisten.

Otsikon tehtävä on saada lukija jatkamaan lukemista. Sen pitää olla niin kiinnostava, että lukijan on pakko jatkaa eteenpäin, jotta hän tietää mistä on kysymys.

Mitä siis otsikkoon tulisi kirjoittaa? Otsikosta on tietenkin käytävä ilmi, mistä sivussa on kysymys. Otsikon lupauksen tulee täyttyä, kun ihminen lukee sivua eteenpäin.

Älä tee ns. klikkiotsikoita, jossa lupaat jotain, mutta et pidäkään lupausta. Sillä aiheutat pelkästään pettymyksen kävijöille ja pilaat maineesi. Pettynyt ihminen ei tule koskaan takaisin sivullesi, haukkuu sinut ystävilleen ja ehkä kirjoittaa sinusta huonon arvostelun nettiin.

Hyvä otsikko sisältää yleensä ainakin yhden seuraavista asioista:
  • se luo kiireen tunnelman
  • se on yksilöllinen
  • se on erityinen
  • se sisältää jotain, josta on lukijalle hyötyä

Esim. ”Puolita sähkölaskusi – ilman kalliita investointeja”.

Otsikko sisältää selkeän edun – ”puolita sähkölaskusi”. Eikä sinun tarvitse edes ostaa mitään kalliita laitteita. Kuulostaa loistavalta! Energian hinnan noustessa sähkössä säästäminen kiinnostaa monia.

Toinen esimerkki: ”Haiseeko jalat? Antibakteeriset HajuVex sukat jaloissa sinun ei tarvitse enää koskaan hävetä kun otat kengät pois!”.

Mistä on kyse? HajuVex sukista. Mitä hyötyä? Jalkasi eivät haise.

2. Ongelman kuvailu

Mutta mistä tiedät mikä lukijan ongelma on? Tiedät sen, koska olet tehnyt markkinatutkimusta ja luonut ostajapersoonan tai useampia. Etkö olekin?

Vaikka et vielä olisikaan, sellaiset kannattaa tehdä. Tiedät joka tapauksessa, mitä hyötyä tuotteestasi tai palvelustasi on. Ja mitä ongelmia se ratkaisee. Siitä on hyvä lähteä.

Aiemman esimerkkiotsikon mukaisesti kohderyhmä voisi olla ihmiset, jotka kärsivät jalkahiestä. Tuotteesi poistaa tutkitusti jalkahien hajun. Tässä kappaleessa kuvailet siis sellaisia ikäviä tilanteita, joista lukija kärsii, koska hänen jalkansa haisevat. Voit myös luoda ”mitä jos” tyyppisiä skenaarioita.

Tiedät, että kohderyhmäsi edustaja ei haluaisi ottaa kenkiä pois, koska kamala jalkahien lemu leviää heti huoneeseen. Tai sitten pitää painua jalkapesulle heti sen jälkeen. Mikä siis neuvoksi?

Ok, ymmärrät varmasti että nämä ovat kärjistyksiä ja yksinkertaistuksia. Muista aina myös empatia! Tarkoitus ei ole aiheuttaa pahaa mieltä lukijalle, vaan kertoa että ymmärrät häntä ja tiedät mitä hän kokee.

3. Lupaus paremmasta

Nyt kerromme miltä elämä tuntuu ja näyttää, kun hän ei enää kärsi hikoilevien jalkojen aiheuttamista kiusallisista tilanteista. Ei enää koskaan noloja tilanteita kyläillessä, anoppilassa tai missään. Kaverit eivät jatkossa enää ota ”hajurakoa” illanvietossa. Mikä helpotus!

On tuotteesi mikä vain, keksit varmasti paljon hyviä asioita, joita se tuo ostajalleen. Kerro niistä. Älä kuitenkaan vielä paljasta tuotettasi, vaan kerro mahtavasta fiiliksestä, hienoista tilanteista ja helpotuksesta, joka on aivan lukijan ulottuvilla.

4. Ratkaisu ja hyödyt

Nyt lukija on toivottavasti jo aivan täpinöissään, että mistä on kysymys. Hän haluaa helpotuksen piinaavaan ongelmaan, joten on aika paljastaa se. Paljasta ratkaisusi! Listaa ominaisuuksia ja niiden tuomia hyötyjä. Muista kirjoittaa hänelle, älä yleisluontoisesti tai monelle.

Älä kirjoita ”jalat eivät haise” vaan ”jalkasi eivät haise”.

5. Hyödyt ostajalle

Kerro lisää tuotteen ominaisuuksista ja niiden tuomista eduista. Kerro myös miten tuotteesi toimii esim. teknisesti. Mikä on sen salaisuus.

Se lisää uskottavuutta. Esim. sukan antibakteeriset kuidut vähentävät jalkojen hajua aiheuttavia bakteereja. Sen ansiosta jalkasi eivät enää haise pahalle.

6. Suositukset

Nyt on aika näyttää tyytyväisten asiakkaiden kommentteja ja arvosteluja. Voit myös siteerata tutkimuksia ja linkata niihin.

7. Tilauslomake ja CTA

Tilauslomakkeella on aika kerrata tärkeimmät asiakkaan saamat hyödyt esim. listana (ranskalaiset viivat). Riippuen tuotteestasi tai palvelustasi, voit myös antaa takuun, kuten ”14 päivän rahat takaisin takuu, jos et ole tyytyväinen”.

Voit lisätä kiireen tuntua esim. pienellä alennuksella, joka on voimassa vain hetken aikaa. Lopuksi selkeä tilauslomake, jossa suora kehotus tilaamiseen. Esim. ”osta nyt” jne.

Tätä ohjetta seuraamalla teet myyvän nettisivun helposti. Toivottavasti siitä on paljon hyötyä sinulle. Jaamme lisää näitä vinkkejä joka toinen tiistai sähköpostitse. Tilaa vinkit postiisi tästä.

Nämäkin saattavat kiinnostaa sinua