Mitä on sähköpostimarkkinointi ja miksi sinun kannattaa tehdä sitä?

mitä-on-sähköpostimarkkinointi-2

Jos haluaisit aloittaa sähköpostimarkkinoinnin tai olet kiinnostunut oppimaan siitä lisää, niin tämä artikkeli on juuri sinua varten. Kerromme mitä sähköpostimarkkinointi on, miten aloitat sen ja vertailemme palveluja. Artikkelin luettuasi osaat luoda toimivan ja tehokkaan sähköpostimarkkinoinnin yrityksellesi.

Mitä sähköpostimarkkinointi on?

Sähköpostimarkkinointi on markkinointimuoto, jossa yritykset viestivät sähköpostitse joko muiden yritysten (B2B) tai kuluttajien (B2C) kanssa. Se on tehokas tapa luoda, kehittää ja ylläpitää asiakassuhteita käyttäen hyväksi sähköpostiviestintää. Sähköpostimarkkinointi on myös digitaalisen markkinoinnin strategia, joka käyttää sähköpostiviestejä yrityksen viestinnän ja mainonnan välineenä. Esim. sähköpostimainonta, kuten uutiskirjeet ja sähköpostikampanjat ovat sähköpostitse tapahtuvaa viestintää yrityksen ja asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden välillä.

Sen tavoitteena on lisätä bränditietoisuutta, houkutella liidejä eli potentiaalisia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä. Sähköpostimarkkinointi sisältää mm. segmentoinnin, personoinnin, seurannan ja automaation elementtejä.

Sähköpostimarkkinointi (tai digitaalinen suoramarkkinointi) toimii niin kuluttajakaupassa kuin B2B-markkinoinnissakin ja on eräs kustannustehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin muodoista.

Mitä sähköpostimarkkinointi tarkoittaa?

Sähköpostimarkkinointi tarkoittaa käytännössä, että keräät listaa sähköpostiosoitteista, joihin lähetät kohdennettuja markkinointiviestejä. Sähköpostilistasi tulee koostua tuotteestasi tai palvelustasi kiinnostuneista henkilöistä. Eli he ovat liittyneet sähköpostilistallesi omaehtoisesti.

On mahdollista ostaa listoja, jotka sisältävät jopa kymmeniä tai satoja tuhansia sähköpostiosoitteita, mutta niillä sähköpostimarkkinointi on lähes aina tehotonta ja melkein poikkeuksetta haitallista. Sinut leimataan roskapostittajaksi ja viestisi eivät enää mene perille, vaan päätyvät roskapostikansioon.

Kun ihmiset ovat liittyneet sähköpostilistallesi vapaaehtoisesti, niin jokainen sähköpostilistallasi oleva henkilö on kiinnostunut tuotteestasi tai palvelustasi. Kun lähetät heille sähköpostitse kampanjan tai tiedon uudesta ominaisuudesta tai tuotelanseerauksen, kiinnostus herää lähes poikkeuksetta.

Sähköpostimarkkinoinnin edut

Sähköpostimarkkinointia kannattaa tehdä useista syistä, tässä muutamia hyötyjä.

Kustannustehokkuus

Sähköpostimarkkinointi on yksi kustannustehokkaimmista markkinointikanavista. Sen avulla voit tavoittaa suuren yleisön edullisesti verrattuna perinteisiin mainoskanaviin, kuten painettuihin mainoksiin tai televisiomainontaan. Voit esimerkiksi luoda automaattisia viestisarjoja liidien hoitamiseen ja asiakassuhteiden ylläpitoon. Voit tehdä verkkokurssin, joka toimii sähköpostiautomaatiolla. Voit tehdä lomakkeen, joka lähettää kiinnostuneelle asiakkaalle pdf-esitteen. Sähköpostimarkkinointi säästää sekä aikaa että rahaa.

Kohdennettavuus

Sähköpostimarkkinointi mahdollistaa tarkan kohdentamisen, jolloin voit lähettää viestejä juuri niille ihmisille, jotka ovat todennäköisimmin kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi. Voit lähettää räätälöityjä viestejä tietylle kohdeyleisölle perustuen esimerkiksi asiakkaan ostohistoriaan tai käyttäytymiseen verkkosivustollasi.

Asiakassuhde ja sitouttaminen

Sähköpostikampanjointi on tehokas tapa ylläpitää ja vahvistaa asiakassuhteita. Säännölliset uutiskirjeet ja tarjoukset voivat auttaa pitämään asiakkaat kiinnostuneina ja sitoutuneina brändiisi.

Mittaaminen ja analysointi

Sähköpostimarkkinointi tarjoaa monia mittaus- ja analysointityökaluja, joiden avulla voit seurata kampanjoidesi suoritusta. Voit mitata avausprosentteja, klikkausprosentteja, konversioprosentteja ja muita avainmittareita, mikä auttaa sinua optimoimaan markkinointistrategiaasi.

Personointi

Sähköpostimarkkinointi mahdollistaa viestien personoinnin, mikä tekee viesteistä relevantimpia ja houkuttelevampia vastaanottajille. Personoidut viestit voivat parantaa avaus- ja konversioprosentteja.

Automaatio

Voit automatisoida sähköpostikampanjoita erilaisten skenaarioiden perusteella, kuten tervetuloviestit uusille tilaajille, ostohistorian perusteella lähetettävät suosittelut tai poistumisen estämiseen tähtäävät viestit.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että sähköpostimarkkinointi vaatii huolellista suunnittelua ja noudattaa asianmukaisia lakeja ja säädöksiä, erityisesti liittyen tietosuojaan ja suoramarkkinointiin. Lisäksi viestintä tulisi olla relevanttia ja arvokasta vastaanottajille, jotta se ei koeta roskapostiksi, mikä voi vahingoittaa brändiäsi.

Miten aloitat sähköpostimarkkinoinnin?

Sähköpostimarkkinointi aloitetaan listan keräämisellä. Jos sinulla on jo asiakkaita, niin kysy heiltä lupa listalle lisäämiseen. Kysyessäsi lupaa kannattaa korostaa jotain hyötyä tai etua jonka hän saa kun liittyy listallesi.

Voit esim. arpoa postituslistallasi olevien kesken alennuskupongin kauppaasi (vaikka kerran kuukaudessa), antaa hyviä ja rahanarvoisia vinkkejä / sisäpiirin tietoa, kanta-asiakasetuja, kouluttaa ihmisiä jne.

Mihin osoitteet kerätään?

Sähköpostiosoitteet kannattaa kerätä heti alusta asti sähköpostimarkkinointiin (tai markkinoinnin automaatioon) tarkoitettuun sovellukseen tai palveluun. Älä kerää niitä mihinkään sähköiseen muistioon, Excel-tauluun tms.

Sähköpostimarkkinointiin ja markkinoinnin automaatioon tarkoitettuja ohjelmia ovat mm. Groundhogg, FluentCRM, ActiveCampaign, HubSpot, Mailchimp, MailPoet, Emaileri, ConvertKit, Mautic jne. jne.

Markkinoinnin automaatio-ohjelmissa on myös se hyvä puoli, että niiden avulla voit helposti seurata mm. kuinka moni avaa ja lukee viestisi eli onko otsikko mielenkiintoinen, millaisia linkkejä klikataan eli millainen sisältö kiinnostaa jne.

Em. sovellukset myös mahdollistavat lukijoille helpon poistumisen listalta, jos vastaanottaja ei enää halua saada viestejä sinulta. Sinun ei siis tarvitse itse poistaa osoitteita listalta ja toimintasi täyttää GDPR:n vaatimukset siltäkin osin.

maija-malli-kontakti-sahkopostimarkkinointi

Miten osoitteiden kerääminen tapahtuu käytännössä?

Yksinkertaisesti se tarkoittaa että lisäät lomakkeen verkkosivullesi, johon kiinnostunut kirjoittaa nimensä ja sähköpostiosoitteensa. Vaikka tällainen:

Kun kiinnostunut syöttää tietonsa lomakkeelle ja klikkaa nappia, niin tiedot siirtyvät sähköpostilistaasi.

Me teimme lomakkeen Beaver Builder Pro sivunrakentajalla ja Fluent Formsilla. Jos käytät WordPressiä verkkosivusi ylläpitämiseen, niin lomakkeen tekemiseen ja lisäämiseen nettisivulle löytyy sopivia työkaluja ja tapoja pilvin pimein.

Kiitos sivu ja konversio

Eräs pieni tekninen yksityiskohta tähän väliin: jos sinulla on esim. WordPress sivu ja teet lomakkeen jollakin lomaketyökalulla, niin muista tehdä ns. ”kiitos-sivu”. Eli sivu, johon listalle liittynyt ohjataan kun lomakkeen tiedot on tallennettu.

Miksi se on tärkeää? Koska yksi verkkosivustosi tavoite on, että kävijä liittyy sähköpostilistalle, niin sinun pitää seurata sitä.

Kun kävijä täyttää liittymislomakkeen ja hänet ohjataan kiitos-sivulle, on tapahtunut konversio eli tavoitteen täyttyminen. Voit määrittää analytiikkaohjelmassasi, esim. Google Analytics tai Matomo, että kun kiitossivu näytetään, niin silloin tavoite on täyttynyt. Eli kävijä on liittynyt listalle.

Saat sillä arvokasta tietoa sivuston jatkokehitystä silmälläpitäen.

Segmentointi eli listan ryhmittely

Sähköpostilistoja voi olla useita ja listoja segmentoidaan/tägätään eri aiheista kiinnostuneiden mukaan. Voit käyttää yhtä jo ostaneille asiakkaille ja toista ehdokkaille, jotka eivät vielä ole ostaneet. Voit tägätä asiakkaita esim. 1. kerran ostanut, 2. kertaa ostanut jne. jne.

Segmentointi on ehdottoman tärkeää, koska silloin pystyt lähettämään kohdennetumpia sähköpostiviestejä. On turha markkinoida palvelua sellaiselle, joka on jo ostanut sen. Voit sen sijaan palkita ostajaa lahjalla tai markkinoida hänelle lisäpalveluja.

Sähköpostilistan segmentointi on tärkeää monista syistä:

  1. Kohdennettu viestintä: Segmentointi mahdollistaa yksilöllisemmän viestinnän eri asiakasryhmille, mikä auttaa varmistamaan, että viestit ovat relevantteja vastaanottajille.
  2. Korkeampi avaus- ja klikkausprosentti: Kun viestit ovat kohdennettuja ja henkilökohtaisia, ne ovat todennäköisemmin kiinnostavia ja houkuttelevat vastaanottajia avaamaan ja klikkaamaan.
  3. Kasvavat myyntimahdollisuudet: Kohdennetun viestinnän avulla segmentointi auttaa lisäämään mahdollisuuksia myydä lisää tuotteita ja palveluita vastaanottajille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta liiketoimintaan.
  4. Tehokkaampi kampanjasuunnittelu: Kun sähköpostilista on segmentoitu, voit suunnitella kampanjoita, jotka on räätälöity vastaanottajien tarpeisiin ja tavoitteisiin, mikä voi auttaa parantamaan kampanjan tehokkuutta ja tuottavuutta.
  5. Parempi asiakaskokemus ja korkeampi asiakasuskollisuus: Segmentointi auttaa parantamaan asiakasuskollisuutta, koska sen avulla voit lähettää henkilökohtaisia viestejä, jotka vastaavat vastaanottajien tarpeita, kiinnostuksen kohteita ja odotuksia.

Esim. verkkokaupassa voit palkita asiakkaita, jotka esim. ovat tilanneet jollain tietyllä euromäärällä tuotteita. On myös järkevää segmentoida ostajaehdokkaat heidän tietoisuutensa perusteella eli missä kohtaa ostopolkua ja millä ostoportaalla asiakas on.

Haluat lähettää erilaisia viestejä sellaisille henkilöille, jotka eivät ole vielä ostaneet mitään sinulta, verrattuna niihin jotka ovat jo ostaneet. Vähintään kerran ostaneita asiakkaita pyritään sitouttamaan ja palkitsemaan.

Heitä myös kannustetaan ostamaan uudestaan. Tuotteesi tai palvelusi ostaneilta asiakkailta voi myös pyytää tuotearvioita ja suosituksia.

Miksi kukaan liittyisi sähköpostilistallesi?

Jotta saisit tilaajia eli osoitteita sähköpostilistallesi, niin sinun pitää luvata jotain tilaajalle. Hänen täytyy saada jokin hyöty tai etu, jota ei muuten saa kuin liittymällä postituslistallesi.

Hänellä täytyy myös olla syy luottaa siihen, että et lähetä roskapostia, et myy tai muuten luovuta hänen osoitettaan kenellekään ja että postitus loppuu hänen halutessaan.

Sinulla pitää olla myös tavoite listallesi.

Ehkä myyt nurmikonsiemeniä ja päätät lähettää nurmikonhoitovinkkejä asiakkaillesi? Siten luot tietoisuutta yrityksestäsi asiantuntijana eli lisäät bränditietoisuutta. Tiputtelet välillä tarjouksia uusista lajikkeista tms.

Ehkä olet suunnitellut kirjoittavasi kirjan ja haluat tietää onko sille markkinoita? Voit luvata listallesi liittyneille mahdollisuuden ostaa kirjasi ensimmäisen painoksen erikoishintaan ja omalla signeerauksellasi varustettuna. Siten, että kyseistä mahdollisuutta ei ole saatavilla mitään muuta kautta.

Sähköpostikampanjat vs. automaatiot

Sähköpostikampanja on viesti, jonka lähetät esim. kun haluat kertoa uudesta tuotteesta, erikoistarjouksesta, alennuspäivistä tai muusta yksittäisestä tapahtumasta. Se lähetetään yleensä kerran, joskus toisen kerran niille, jotka eivät avanneet ensimmäistä viestiä.

Sähköpostiautomaatio taas on sarja sähköpostiviestejä, joiden lähetys tapahtuu automaattisesti ja ajastettuna. Yleensä automaatioilla on jokin tarkkaan mietitty tavoite.

Riippuen ohjelmasta, on mahdollista luoda ketjuja jotka jakaantuvat vastaanottajan toiminnan mukaan. Esim. jos vastaanottaja klikkaa jotain linkkiä, niin hän saa tietyn viestin ja jos ei klikkaa, niin saa jonkun muun viestin jne.

Automaatioilla on mahdollista tehdä esim. sähköpostitse pidettäviä kursseja, lähettää listalle liittyville ladattava tiedosto kuten e-kirja, onnitella merkkipäivänä yms.

Tässä esimerkki sähköpostimarkkinoinnin automaatiokartasta eli ns. funnelista:

Lopuksi

Muista että tilaajat liittyvät sähköpostilistallesi jostain syystä. He saattavat haluta oppia jotain, saada tarjouksia ja alennuksia, tietoa uusista tuotteista jne. Lähetä siis sellaisia viestejä, jotka avataan mielellään ja joista on hyötyä lukijalle.

Mieluummin harvemmin kuin liian usein. Mieluummin säännöllisesti kuin silloin tällöin kun satut muistamaan. Sinulla tulee myös olla tarkoitus listallesi, joka motivoi sinua tuottamaan hyvää ja arvokasta sisältöä lukijoillesi.

Tiivistetysti sähköpostimarkkinointi koostuu näistä askelista

  1. Päätä mikä on sähköpostimarkkinointisi tavoite. Niitä voi olla useita.
  2. Valitse sovellus, jota haluat käyttää
  3. Lisää lomake tai useita erilaisia lomakkeita verkkosivullesi ja ala keräämään listalle osoitteita
  4. Segmentoi listalle liittyjät ja kohdenna viestejä sen mukaan
  5. Seuraa että viestit menevät perille, mitä viestejä avataan ja kehitä viestintääsi sen mukaan

Muista, että sähköpostimarkkinoinnin avulla saat asiakkaasi jakamattoman huomion.

Sähköpostimarkkinoinnilla on digimarkkinoinnin suurin ROI-arvo (Return Of Investment). Monien tutkimusten mukaan sähköpostimarkkinoinnilla jokainen sijoitettu euro palautui 38-kertaisena takaisin.

Nämäkin saattavat kiinnostaa sinua