Suositusten tärkeys. Näin päädyin ostamaan ahvenvieheitä, joista en ollut koskaan kuullutkaan.

arvostelut-ahvenvieheet

Jos olet verkkokauppias, niin varmaan jo tiedät että suosituksilla ja arvosteluilla on iso merkitys kaupankäynnille, vai mitä?

Tällä kertaa en kuitenkaan aio käsitellä arvosteluja omassa verkkokaupassa. Suositukset ja arvostelut ovat huipputärkeitä, mutta niiden ei aina tarvitse olla omassa kaupassasi. Opin sen taas kerran tässä hiljattain.

Maailmassa on varmaan kymmeniätuhansia kirjoja, jotka käsittelevät myyntipsykologiaa, asiakasportaita, copyä jne. Olen itsekin lukenut muutaman.

Mikään ei kuitenkaan päihitä konkreettista tutkimustietoa tai aitoa, omakohtaista kokemusta. Tarkoitan siis vastausta jokaisen verkkokauppiaan päässä pyörivään kysymykseen:

”Millä kaikilla eri tavoilla ja mitä reittejä pitkin potentiaalinen ostaja voi päätyä minun verkkokauppaani?”.

Jatkokysymyksenä: miten voin vaikuttaa siihen ja saada sen ansiosta enemmän myyntiä?

Voit tietenkin kysyä jo ostaneilta asiakkailtasi, mutta epäilen että monikaan ei muista ostopolkuaan ja siihen vaikuttaneita ajatuksia, pohdintoja yms. – ainakaan alusta asti. Ja luultavasti heitä ei paljon kiinnosta pohtia asiaa tai kertoa siitä sinulle. Analytiikkakaan ei paljasta ostopolkua kokonaisuudessaan.

Mutta jos saisit vastauksia em. kysymykseen, se helpottaisi kohdennetun myyntiviestin tekoa merkittävästi.

Siksi haluankin nyt jakaa oman kokemukseni asiasta – asiakkaan näkökulmasta. Eli miten päädyin ostamaan ahvenvieheitä, joista en ollut kuullutkaan. Enkä ollut edes etsimässä tietoa vieheistä!

Kaikki alkaa ongelmasta…

Minulla ja pojillani on yhteinen harrastus. Tykkäämme kalastuksesta. Syksyllä illat tummenevat joka päivä aiemmin ja kalastuskausi lähestyy loppuaan. Ainakin meillä – emme pilki tai verkkokalasta talvella.

Ajattelin kuitenkin etsiä tietoa mistä ahvenia saisi syksyllä. Jos kalastat, niin tiedät että ainakin jotkut kalalajit vaihtavat elinpaikkaa sesongin mukaan. Esim. kuhat ovat keväällä matalikoilla kutemassa, tietyssä vaiheessa selänteillä ja joskus syvänteiden reunoilla ja syvänteissä. Lohet elävät joissa, siirtyvät sitten mereen ja lopulta nousevat takaisin kotijokeen kutemaan jne.

Ahvenet ovat yleisiä kaloja, mutta halusin tietää siirtyvätkö ne syksyllä jonnekin ”tiettyyn paikkaan”, josta niitä kannattaisi yrittää.

Meillä ei ole tällä hetkellä venettä käytössä, joten rannalta on pakko heitellä. Olisiko muita paikkoja kuin järvenselät, joissa piikkievät varsinkin syksyllä lymyilevät?

Sitten haetaan ratkaisua ongelmaan

Päätin lähteä etsimään vinkkejä Googlen avulla. Aloitin haun ao. sanoilla:

syksyllä ahvenet ovat

Tuloslistani näytti tällaiselta:

 

Klikkasin auki ensimmäisen eli fishingfinland.fi:n artikkelin ja luin sen.

Kohderyhmää kiinnostava asia otsikossa…

Sitten silmäni osui videosuosituksiin, jossa oli kiinnostava otsikko tai osa siitä eli Vieheen merkitys? Hmm..

Vieheellä on tietenkin merkitystä ja paljonkin. Joten eikun klikkaamaan videota auki ja eteeni avautui ao. sivu.

Laitoin videon pyörimään ja aloin selata kommentteja. Jostain syystä minulla on sellainen tapa, eritoten jos videossa ei heti tapahdu jotain mielenkiintoista.

Ensimmäisenä olikin superkiinnostava kommentti / suositus, joka on merkittynä kuvassa nuolella. Siinä puhutaan jostain vieheestä, joka oli tuottanut paljon tärppejä jollekin. En ollut koskaan kuullutkaan mokomasta, mutta kalamiehiä ja -naisia ottivieheet tietenkin kiinnostaa aina.

En usko, että olisin paljonkaan kiinnittänyt asiaan huomiota, jos se olisi ollut jonkun viehekaupan tuoteteksteissä. Enkä voi tietää, vaikka tuo olisi valmistajan ”kätyrin” laittama kommentti. Itse kohtelin sitä ”harrastustoverin” aitona vinkkinä.

Eikun Googlesta etsimään tietoa kehutusta tuotteesta

Hakuun kirjoitin termin Small fish SF45 ja ruudulle lävähti tällainen lista.

 

Klikkasin ykkösenä sijaitsevaa linkkiä, joka vei minut VKStoren verkkokauppaan. Verkkokaupassa oli paljon erilaisia Orka Small Fish vieheitä, tai itseasiassa jigejä, mutta kuitenkin. Keräsin heti muutaman ostoskoriin. Kyseinen verkkokauppa oli minulle uusi tuttavuus, mutta päällisin puolin vaikutti ihan luotettavalta.

Ostopäätös

Palasin jostain syystä kuitenkin Google hakuun ja klikkasin tutun kaupan mainosta, jossa oli myös kyseinen viehe, mutta 4 kpl setissä. Lopulta päädyin ostamaan sieltä muutaman erikokoisen Orka Small Fish jigin, tuolla SF45 värillä.

Tuotetekstien optimointi on tärkeää!

Myöhemmin huomasin, että myös hakutuloksissa ykkösenä ollut sivu oli tosiasiassa 4 kpl setti. Sitä asiaa ei kuitenkaan mainittu otsikossa / tuotteen nimessä kuten kilpailijat tekivät, vaan asia ilmeni pienellä tekstillä tuotekuvauksen lopussa. Iso virhe!

Sain nimittäin aluksi sellaisen kuvan, että kyseisessä VKStoren kaupassa jigiä myytiin 3.90 € hintaan per kappale. Kun toisaalla oli tarjouksia 4 kpl setissä suurinpiirtein samaan hintaan, niin valinta oli selvä.

Voihan sitä jälkikäteen viisastella, että ostajaehdokkaan olisi pitänyt ymmärtää ettei saman tuotteen hinnat voi niin paljon vaihdella.

Mutta vinkkinä sinulle arvon verkkokauppias – ÄLÄ KOSKAAN jätä tuollaisia asioita kiireisen ostajan mietittäväksi. Päätökset tehdään välillä todella nopeasti, varsinkin silloin kun tuote ei tuon enempää maksa.

Lopuksi todettakoon, että ostopäätökseni kohdistui tuttuun kauppaan, pääasiassa siksi että tuotteen sai sieltä kilpailukykyiseen hintaan ja että olen ostanut sieltä aiemmin. Ja olen ollut tyytyväinen.

Toisaalta luulen, että jos hakutulosten ykkönen olisi heti tuoteotsikossa maininnut ja korostanut esim. tuotekuvassa, että kyseessä on usean kappaleen setti, niin luultavasti en olisi lähtenyt takaisin Googleen hakemaan parempaa tarjousta. Tuoteteksteillä on siis iso merkitys!

Asiakkaan uskollisuus pitää ansaita

Hieman haluan napista eräästä toisesta tärkeästä asiasta eli asiakasuskollisuudesta. Valitsemani kauppa saisi pikkuhiljaa palkita asiakkaitaan, myös minua, uskollisuudesta. He eivät tällä hetkellä tee mitään sen eteen. Olen ostanut sieltä tuotteita tuhansien eurojen edestä, mutta olen heidän silmissään yhtä arvokas (tai arvoton) kuin ensimmäisen ostoksen tekevä.

Eli saatan koska tahansa vaihtaa kauppaa, koska olen hieman tyytymätön siihen että keskittämistäni ei palkita mitenkään. Kaikki ostajat saavat samat alennukset, täysin riippumatta siitä kuinka usein ja paljon kyseisestä kaupasta ostavat.

Mitä voimme oppia tästä?

Kommentit / suositukset ovat todella tärkeitä ja merkityksellisiä, missä tahansa ne ovatkin

Optimoi tuotetekstit otsikkoa myöten

Asiantuntija-artikkeleiden ja tuotesuositusten merkitys on suuri

Kalastaja (ja moni muu) on AINA kiinnostunut asioista, jotka nostavat mahdollisuutta saavuttaa tavoite – tässä tapauksessa paljon kaloja.

En ollut ostamassa vieheitä, vaan etsimässä tietoa ahvenen elinpaikoista syksyllä.

Mieti mitä sinun asiakkaasi tavoittelevat eniten ja käytä sitä monipuolisesti ja luovasti markkinoinnissasi.

Nämäkin saattavat kiinnostaa sinua