Tekisinkö nettisivut yritykselle itse vai palkkaisinko digitoimiston?

kotisivut-itse-vai

Oletko perustamassa yritystä tai tarvitseeko firmasi uudet, paremmat nettisivut? Kannattaako tehdä kotisivut yritykselle itse ja voiko vasta-alkaja edes tehdä hyvät kotisivut tai verkkokaupan?

Vai kannattaako verkkosivun teko mieluummin ulkoistaa mainostoimistolle, joka tekee niitä työkseen?

Nettisivun perustaminen on liiketoiminnan kannalta tärkeimpiä asioita lähes jokaiselle yritykselle. Verkkosivuilta ihmiset katsovat tiedot yrityksestäsi ensimmäisenä ja hyvin tehdyt nettisivut voivat saada sähköpostilaatikon täyttymään tilauksista tai tarjouspyynnöistä. Jos yritykselläsi ei ole nettisivuja, menetät merkittävän osan ihmisistä, jotka voisivat ostaa sinulta.

Monelle pienyritykselle www-sivujen teko ja päivitys saattaa jäädä tekemättä, koska digitoimistojen palvelut ovat kalliita. Sivujen teko tai pelkkä päivitys voi maksaa useita tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja, riippuen millaisesta kokonaisuudesta on kyse.

Onko sijoitus sen arvoinen? Vai pitäisikö tehdä nettisivut yritykselle ihan itse ja käyttää säästetyt rahat esim. kotisivun mainontaan tai muuhun.

Tämä artikkeli antaa sinulle hyvät pohjatiedot, jotta voit tehdä juuri sinulle parhaimman päätöksen.

Mitä nettisivujen teossa pitää ottaa huomioon?

Ensimmäinen asia mitä sinun tulee päättää, on kotisivujen tavoite. Verkkosivulla tulee olla tavoite, jonka toteutumiseen kävijää ohjataan.

Mm. tällaisiin kysymyksiin sinun pitäisi pystyä vastaamaan:

  • Oletko perustamassa verkkokauppaa?
  • Onko sivujen tarkoituksena saada kävijä jättämään tarjouspyyntö urakasta?
  • Soittamaan sinulle?
  • Varata aika?
  • Tilata esite sähköpostitse?
  • Ilmoittautua verkkokurssille?
  • Tarjota käyttötukea ja manuaaleja asiakkaillesi?

Toimiiko yrityksesi paikallisesti vai onko se sijaintiriippumaton? Esim. hierontapalveluja Tampereella tarjoava yritys ei välttämättä tarvitse yhteydenottoja Utsjoelta. Kun taas verkkokauppa tai laitetoimittaja voi toimittaa tuotteitaan ympäri Suomea.

Kotisivujen tavoitetta miettiessäsi ota huomioon myös kohderyhmäsi ja ihanneasiakkaasi. Alle kolmekymppisiin naisiin vetoaa pääosin eri asiat kuin 50-60 vuotiaisiin miehiin.

Miten nettisivut tehdään käytännössä?

Monet digitoimistot mainostavat, että kun sinulle tehdään uudet nettisivut, niin lopputulos on räätälöity ja uniikki kokonaisuus. Ei siis mikään valmis WordPress-teema, johon on ripustettu yrityksesi tiedot ja logo. Valmisteemoja on WordPress-hakemistossa, josta sellaisen saa ilmaiseksi. Lisäksi tyylikkäitä valmisteemoja voi ostaa mm. Themeforestista.

Tänä päivänä ei kuitenkaan ole järkevää tehdä kotisivustoa valmisteemalla, koska se yleensä rajoittaa sivujen päivitystä ja kehitystä jatkossa. Modernit nettisivut rakennetaan nykyään kotisivurakentajalla eli ns. kotisivueditorilla perusteeman päälle. Editorina toimii siihen räätälöity ohjelmisto, kuten Elementor tai Beaver Builder.

Esim. Beaver Builderilla, jota itse käytämme, nettisivu rakennetaan sivu ja osa kerrallaan erilaisista elementeistä, kuten kuva, otsikko, yhteydenottolomake jne. Se on erittäin nopeaa, tehokasta ja helppoa, koska näet koko ajan ruudulla miltä sivu tulee näyttämään.

Kotisivueditorilla vasta-alkajakin kykenee tekemään nettisivun helposti täysin tyhjästä. Ja kotisivun päivitys on jatkossa yhtä helppoa.

Mitä nettisivuilla kuuluu olla?

Yrityksen verkkosivut eivät kuitenkaan ole pelkästään tekninen sivu. Kuten varmaan olet kuullut – sisältö on tärkeintä. Siinä moni yrittäjä törmää seinään, kun täytyy keksiä mitä sinne sivuille kuuluu laittaa ja miltä sen pitäisi näyttää. Ajatus hakkaa tyhjää, tekstiä ei meinaa irrota ja tyhjä sivu tuijottaa ruudusta.

Tässä osaava digitoimisto voi olla avuksi. He haastattelevat sinua, jotta ymmärtävät mikä on yrityksesi liikeidea, tuotteet / palvelut ja miksi juuri sinulta kannattaa ostaa. Sen jälkeen he toivottavasti osaavat rakentaa toimivan kokonaisuuden, joka houkuttelee nettisivusi kävijät ottamaan yhteyttä tai tilaamaan. Tai mikä sitten sivustosi tavoite onkaan.

Totuus on, että sinä tiedät parhaiten miksi tuotteesi tai palvelusi kannattaa ostaa. Osaat perustella ne asiakasehdokkaallesi.

Mitä enemmän ja pidempään vietät aikaa mainostoimiston kanssa sitä selittäessäsi, sitä isommaksi kasvaa myös lasku. Siksi voi olla järkevää tehdä nettisivut sisältöineen itse.

Miten vasta-alkaja saa sivut näyttämään hienolta, eikä kotikutoiselta?

Vaikka kotisivueditorilla on helppoa rakentaa nettisivut yritykselle täysin tyhjästä, säästät aikaa ja vaivaa käyttämällä valmiita malleja. Beaver Builder Pro editorissa on kymmeniä valmiita mallisivuja ja elementtejä, joista aloittelijakin voi näppärästi muokata juuri omalle firmalle sopiva sivun.

Toinen tapa, joka on ollut erittäin suosittua asiakkaidemme keskuudessa, on käyttää valmista mallisivustoa. Voit ladata ilmaiseksi WordPress-lisäosan, jolla voit ottaa käyttöön minkä tahansa kymmenistä upeista mallisivustoista. Maksullisella versiolla Astra Premium Templates lisäosasta saat yli 100 toinen toistaan upeampaa sivumallia valittavaksi.

Mallisivuston kaikkia elementtejä voi muokata ja poistaa vapaasti. Ne ovat siis todellakin ammattilaisen tekemä mallisisältö, jota muokkaamalla tai sitä pohjana käyttämällä saat ylivertaisen vaivattomasti upeat nettisivut yrityksellesi.

Mallisivusto asentuu alle 3 minuutissa, jonka jälkeen pääset muokkaamaan sitä. Tällä tavalla voit itse rakentaa huipputyylikkäät kotisivut ennätysajassa.

Kumpi siis valita? Tekisinkö nettisivut yritykselle itse vai en?

Mikäli sinulla ei ole aikaa tai halua kehittää verkkosivujasi itse ja oppia samalla taitoja joista on hyötyä nettiliiketoimintasi kehittämisessä ja markkinoinnissa, niin valitse laadukas ja osaava tekijä kotisivuille.

Toisaalta, kuten huomasit – supertyylikkään ja toimivan nettisivun luominen on nyt helppoa vasta-alkajallekin. Tarvitset vain oikeat työkalut ja selkeät ohjeet. Se vie sinulta hieman aikaa, mutta niin vie mainostoimiston kanssa asiointikin.

Et varmaan kuitenkaan olisi uskonut, että voit itse tehdä noin hyvännäköiset nettisivut yhden päivän aikana?

Jos päätät tehdä nettisivut yrityksellesi itse, säästät helposti tuhansia euroja, jotka voit käyttää yrityksesi toiminnan kehittämiseen. Lopputulos on vähintään yhtä hyvä, ellei parempikin, kuin muutaman tonnin digitoimistosivut.

Nämäkin saattavat kiinnostaa sinua